Tuesday 8 May 2012

FELDA - DURIAN RUNTUH



Dato Najib mengumumkan pada 8 Mei 2012, Peneroka Felda mendapat pinjaman rumah tanpa faedah. Tanah yang diteroka juga akan menjadi hak milik mereka sendiri. Selain itu,

Felda dapat durian runtuh 2012 bernilai RM 16,895,250,000.00 melalui tiga fasa iaitu:

a. Fasa pertama: RM5000 untuk ketua keluarga (suami)

b. Fasa Kedua: RM5000 untuk isteri peneroka. Hanya RM5000 walaupun ada 4 isteri dan pandai-pandailah isteri sulong membahagikannya.

c. Fasa Ketiga RM5000 untuk anak-anak peneroka. (Maksud bagi ayat ini ialah, jikalau anak ada lima orang, bolehlah dibahagi sama rata RM1000 setiap orang)

Di samping itu Dato' Najib juga berseloroh dengan berkata "sebelum ini ada bantuan BR1M dan kini ada inisiatif broom ibarat kereta memecut.

Selain durian runtuh 2012, terdapat pula Durian gugur iaitu:

a. Tabung amanah untuk peneroka Felda Global Ventures berdasarkan keuntungan Felda. Berapakah jumlahnya?
Jika keuntungannya 12 billion, setelah ditolak cukai, berkemungkinan peneroka mendapat RM1350.

b. Setiap peneroka akan menerima saham Felda Global Ventures. Ini adalah aset jangka panjang dan diharapkan agar peneroka felda tidak menjualkannya untuk laba yang lebih besar pada masa akan datang

Manakala kakitangan pekerja felda dapat bonus dua bulan setengah gaji (2 1/2 bulan). Jika gajinya RM1000, maka sudah tentu beroleh RM2500.

Setiap peneroka Felda akan menerima “durian runtuh” yang jumlahnya akan diumumkan sebelum penyenaraian FELDA Venture Holding (FGVH). Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kerajaan bercadang menyenaraikan FGVH sebelum pertengahan tahun 2012.

Langkah itu, tambahnya, adalah bagi menghasilkan dana untuk menjadikan FGVH sebuah syarikat berstatus konglomerat global.

Penyenaraian FGVH akan mewujudkan sebuah lagi syarikat blue chip perladangan di samping meningkatkan minat pelabur antarabangsa terhadap Bursa Malaysia. Walau apa pun, hak dan faedah peneroka akan terus dipelihara melalui pemilikan majoriti saham oleh Koperasi Permodalan FELDA. Apa yang mustahak, setiap peneroka akan menerima “durian runtuh” yang mana jumlahnya akan diumumkan nanti, sebelum penyenaraian dilakukan sekaligus menolak dakwaan Anwar yang tidak meyakini akan bonus tersebut.
Ia juga mengurangkan kebimbangan Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK).

Siapa yang mendapat manfaat? kesemua lebih 120000 peneroka di 317 tanah rancangan FELDA



sumber--paparanku.blogspot.com

1 comment: